Inicio » Generales » La Laguna

Volviendo al analisis etimológico

Garrovillas de Alconétar Foros Generales La Laguna Volviendo al analisis etimológico

Viendo 15 publicaciones - del 16 al 30 (de un total de 33)
  • Autor
    Publicaciones
  • #107137
    k2
    Participante

    SR.fraile es ustez un gran entendido con el latin.

    Bueno en nuestro pueblo raja se utiliza para muchos dichos  ejen… raja de una falda raja en la cabezas cuando te hacias un corte con el gracioso de turno que te tiraba un canto o piedra con el tirachinas raja en la parez es una crieta grande raja es algo que todos tenemos en la parte trasera mas bien en tre las dos nalgas tambien le llaman raja lo que tienen las srª  entre los senos tambien raja de sandia raja de melon raja en un vestido ó pamtalon hay mas pero no quiero aburriros..

    Racha es parecido buena racha cuando juegas ha  las cartas  loteria ect. rachera es genio este niño vaya racheras que le dan  algo roto como una tinaja puede tener una racha un piporro  una puerta  raya es algo roto y que trapasa  se ve por ella el fondo, SR FRAILE Traduzca ustez.

    Felicidad; Brindo por nuestra Amistad Quiero que sepais que soy muy Feliz de teneros entre mis amigos. FELIZ NAVIDAD. K2

    #107138
    Dotoljoskin
    Participante

    K2 toas esas rajas y rachas son la mesma, una fisura, eceptu la de la cabeza que es una PITERA y se puei aboyal y entoncis se di que estas más aboyá que la caldereta de un piconeru. un saluinu y felicis pascuas

    #107139
    evo41
    Participante

    Que es la postura que se pon con las manos pa jugal a los bolindris.

    Y si te adelantas del sitiu al tiral. Esu es jadel cuña (se notaba en el arrastraeru del deu).

    Con los bolindris se jugaba: Al guá, al reondel y a lo fochau.

    En el guá valia decil «pa vica», siempri que el contrariu no dijera antis: «ni pa vica ni pa na».

    Pa jadel una prueba, se decia: «Pa un vé», y el juegu, poia sel «da bolus» o «da ná»

    #107140
    saavedra
    Jefe de claves

    A evo 41 también se pia decil «jugal a los boli», a la facha era igualmenti maña. Los bolis se poian llamal «chingina» cuando eran más chiquininus; se pia jugal tambien a «matau» y «a media cuarta y pie», se pia jadel un agujeru en el suelu pa tapal el boli y se le decía «hadel un «donchi»; cuandu unu estaba ganandu la frase era «ni pa paja ni pa vica ni pa na» y pomo bien dicis el juegu poia sel «da bolis, «da na» y «de a añus».

    En cuantu a lo que di fraili de «envarbascal» en Garrovillas esa palabra no se usaba y se podía utilizar el sinonimu «cerrabullu» que se usaba cuando algo estaba mu liau «esto es un cerrabullu»

    En cuanto al usu de la letra Ç yo pienso que se podía utilizar la Z porque cuando yo iba a la escuela de tiu Borregón me enseñaron que la última letra del abecedariu era la Z y se decia Za, Ze, Zi, Zo, Zu, y nunca vi esu de la Ça, Çe……..

    Buenu como jadía mucho que no ponía na de momentu está bien

    Salud,

    #107141
    salva1
    Miembro

      con  chascarrillos , formas de parlar y escribir en garrovillanu  anécdotas y otros  datos que muchos ignoramos. Como  él son pocus los que tIenen tantas notas y datos  de aquellos tiempos de la niñez y de  otras èpocas anteriores.

     Estoy con él de acuerdo en lo que le dice al  amigo Fraili que eso de la Ç ( C con cedilla ), o C con rabinu abajo , yo nunca lo he visto en los escritos antiguos garrovillanus, a lo mejor tiene, Fraile, razón. 

    Yo, también estubi anca tiu borregon, me gané muchus caponis, en eso era especialista, cuandu no sabias algu ,ñaca, caponi en la chilindrola.

    De los bolindris hay muchas  regla del juego que no recuerdo.La  que sí recuerdo es lo del donchi o gua y lo de vica. Las chinguinas,es verdad , eran mas pequeñas que los bolindris y cuandu no teniamus perras para comprar éstos   las jadiamus de grea o barru ,en el mediu se le metia una chinina o piedrina pa que fueran mas durinas. La poniamos en braserus o lumbri a cocerlas o secarlas   para cuando golpearan a los bolindris no se racharan.

    En lo del quinchon puedo colaborar diciéndo lo que tantas y tantas veces oí decir  y ver  a mi madre danduli quinchonis a las  jelgoneras de jenu  ( colchones de heno ) o colchonis de repé ( escoria de lana   ) para ablandarlos o suavizarlos, ya que se ponian al cabu del tiempu comu canteria y te roias toitu. 

     La diferencia entre   puñetazus y  quinchonis, creo que , está en la manera de colocar la mano y de golpear   .Dando con  el puño en seco  con todos los dedos encogido, obvio,   es puñetazu . Colocando el pulgar entre  indice y corazon ,( la yema al descubierto ), y semigirando la muñeca al golpear es QUINCHON. El colocarlos asi, es  para que estos tres dedos se hundieran   bien entre los inolvidables colchones y abrieran espacio entre su contenido y asina ablandarlus. Bueno, a lo mejol  me  jechu un cerrabullu eplicandulu, peru ma o menu es asina.

     Por suerte,muchos de vostros,no habeis conocido esas (in-)comodidades parecidos  a los de hoy, LATEX, jajaja.De todo esto , a los que  pronto nos ronda los 60, podemos hablar con bastante propiedad.  

    Un saludo para todos y en especial para mi amigo Julio Saavedra

     

    #107142
    saavedra
    Jefe de claves

    Pues si amigo salva1 tienis razón y seguro que la diferenica con fraili por ejemplu es que (yo no lo se)seguro que su folma de habral perteneci a otra zona de Extremaura, por ejemplo la palabra que elusa «paeris) en garrovillanu sería parelis» y cuando se limpiaba la facha -normalmenti con cal- se decía blanqueal, en otros lugares tambien se usa el terminu encalal o enjalbegal. Referenti a los bolis habia unos que eran los mejoris y los mas karinus que se decia que eran de china tantu por su aspectu comu pol lo duru que eran.

    Y otra variante de los colchonis eran los de borra, una especie de lana de baja calidad que habia que kincholeanlus casi to los días anti de jadel la cama, y en la mayoría de las casas había un palu pa esi menestel polque sino se queaba el joyu en el medio. Me imaginu que por la mayoría de los pueblus de Extremaura se pasaba un señol que le llamaban el «laneru» y su oficiu consistia en dejadel el conchon, ponel la lana en una manta en la puerta de la casha y a bashi de golpis con una vara conseguia que la lana se despelotonara y mientra la mujel de la casa lavaba la funda del colchón y cuando tuitu el trabaju estaba jechu se volvia a metel la lana en la funda y parecia que estrenabas unu nuevu.

    Algún día deberiamus jadel una relación (si no se ha jechu ya) de los juegus de la infancia, que seguru que los berringallotis de ahora no conocin ni la metá y al jilu de esta palabra había uno que se llamaba jugal a la meta. ¿os acordais? consistia en la época del otoñu cuandu se caian las hojas de los albulis (acacias) de la laguna (y pongo laguna en minusculas porque es comu se le conoci popularmenti, aunque su nombri es Plaza de Colón) y se jadian unas especie de carreterinas con muchus bericuetus y habia que conseguil llegal el primero al final -o sea a la meta- y tou esu con los platillus de las botellas de cerveza el gavilan entre otras. ¿y aquel otru que cuandu había obra en alguna casa y keaban la tierra en la callí se jadian cuevas con las manus?  metias una en la tierra y con la otra ibas dandu golpis hasta que conseguias sacar la que estaba dentru y jadel una cueva y mientras golpeabas ibas diciendu «tapa-tapa-» y por esu le llamabus el tapa-tapa, o cuandu llovía y corrian los regatus se jadian pasaeras, un buen sitiu era la plazuela del cuartel de la Guardia Civil, y luegu ¡ala a metelsi con las botas katiuskas en los chalcus!.

    Buenu de momentu ya tengu bastanti por hoy con jadel un repasu de algunas añoranzas, otru día hablamus de otras cosas, por ejempru de «las baterías»

    salud,

    #107143
    uvi
    Miembro

    Tamien hemus jugau a los santus, recortabamus el cartoninu de las cajas de mihtus pol el lau que tenian un neni y a jugal. Se empezaban a tiral desde una altura marcá y cuandu montaba en angunu tous los que estaban en contactu te los llevabas.

    En cuantu a las diferencias de la folma de palral con el tiu Fraili puei sel, comu en toas las palras, en los localismus de ca zona. Peru la faena en la que esta metiu el y otrus de varius pueblus de toa ehtremaura es de agradecel, pues aunque tengamus diferencias tenemus muchas coincidencias.

    Es una alegria tenelti de nuevu paqui.

    #107144
    salva1
    Miembro

      a estus medius, modernus. Quiza  seamus de la última generacion   de la pizarrina,lapi  duru o lapi blandu con lo que aprendimus a ecribir la primeras letrinas del abecedariu ,pasandu depue a aquella   enciclopedia autodidactica  dondi estaba toitas la materias de la epoca  y con ella llegabamus hasta Don Aleju  dondi ya se adquiria  el  diplomaba  del C. E.P .  Emus   dau una buen avanci, aunque salomenti menejemus estus bichus modernus  un porcentaji bajinu,  ahi estamus siguiendu modestamenti la nuevas tecnologias.

    Es verda ,Modesto, comu si fuera aora mimitu macuerdu de  aquel juegu, poniamus  varius en suelu  y sí  el  que dejabamus  cael de  la pared caia encima  o montaba un poquinu  de lo que  estaban en el suelu esi o esus la ganabamus .Luegu habia otra modalia que era pone bocabaju el dibuju  nos mojamabus con escupiña el deu gordu y teniamus que dali la vuelta al santu  y si  lo jadias lo ganabas. Que pobris queramus, hoy dia estu niñus tieni de tou, tienin hasta clinis pa lo mocus y nosotrus ni moquereu teniamus . Cuandu nos costipamabus o  nos goetaba el moquinu por el friu lo lipiamabus con la manga o el puño del jerseys   y lo dejamabus   comu  almidonau.

    Se me olviaba decir que hay jenti un poquinu mas grandina que nusutrus  que  tambien manejan estus cacharrus y poian contal algu de sus tiempus

    FELIZ 2011 

     

     

     

     

    #107145
    saavedra
    Jefe de claves

    Salva1 yo me acuerdo que se ponian los santus tous boca abaju y con la manu un pocu jadiendo comu un cuencu se daban palmás sobre ellus y el que se volvía y keaba boca arriba te lo llevabas. También era mu entreteniu cuandu se jugaba con las piedra que eran d’un tamañu chiquininu y tenías que ir cogiendu primeru de una en una tirandu otra al airi, después teniás que cogel dos, luegu tres, y así sucesivamenti, había que jadel un puenti, con los deus y pasal las piedras pol debaju, luegu la tijera, etc.,etc.. Y a lo que refería antis sobre las baterías ¡aqueyu si que eran unus juegus con los que jadian ejercicius; toavia m’acuerdu de un casu que en una batería (creu que en el conventu) algunu se presento con un arcu y las flechas eran de las varillas de un paragua ¿y que paso? pos que al hiju de un churreru famosu en aquellus tiempus le clavarun una en la cabeza y no veas la que se armó.

    En cuantu a lo que dicis de la pizarra m’acuerdu que los pizarrinis los había de pizarra dura y los más blancus y mas tielninus se le llamaba de manteca, que encima se borraban mejol. ¿te acuerdas comu se borraba? pues era mu simpli llevabas en la pizarra una cuerdina y en la punta un trapu y cuando tenías que borral algu, ¡hala escupitiña que te crio! y aquellu golia que era una cosa mala, y si encima estabas un poquinu costipau y te limpiabas los mocus en la manga del jelsey que t’habia jechu tu madrí…, aqueyu si que era higieni.

    Ahoro me vien a la chinostra algu que en algún tiempu estuvi recogiendu y se trata de comu cambiamus a la muestra manera la folma de cambial los nombris propius pa conocehlu mejor, y voy a ponel algunus ejemplus:

    El primeru y con permisu el de tu aguela que de llamalsi Libertad, se le conocía comu «Laliberta». Otru casu es el padri de uvi y de ahí su sinonimu que de llamalsi Wifredo la genti del pueblu lo abrevia y comu empieza por uvi dobli pos pa jadelu más fácil le llaman Uvi. El casu de la Perfinia que naita tien que vel con el nombri originariu que es Porfiria, y un últimu ejemplu, la mujel de Juan Prietu se llama María de la O, pues si tu vas a su casa dicis «voy en ca la la O»

    Uvi en lo que dicis referenti a Fraili nada más lejo de mi intención que ponel entredichu lo que él espriki, polque seguru que sabi y ha estudiau el lenguaji nuestru más que yo, yo solu quieru referil lo que he viviu, y que no tiene porque ir en contra de los que otrus digan.

    salud,

     

    #107146
    uvi
    Miembro

    Tamien le hemus jugau al cerrupicu, se poia juagal de dos maneras. Cuandu pinchabas seguias avanzandu si no pasaba turnu. La que mas me gustaba era el juegu que se hacia un reondel y se dividia entre los jugaoris se empezaba a pincha y se iba comienduli el terrenu a los demas hasta que no le cabia el pie y queaban expulsaus del juegu. Ganaba el que se queaba con tou el reondel.

    #107147
    kiko
    Miembro

       De loh q’andaih paqui unuhpocu tamien aveih hugau al veldugu nu,poh avel que vaigan saliendu loh nombrih ,i puehtu candamu mu celquina, aprovechal    pa helicitaruh el Añu,lo mehol de lo mehol pa toss i que mos sigamu encontrandu paqui,que l’alegria dehta nochi siga el rehtu del Añu un Abraçu pa touss                                                                                                Francisco Luceño

    #107148
    evo41
    Participante

    Pa toitus. Los viejinus nostalgicus y los nuevus que no entiendin lo que decimus.

    Sea comu sea calañu que vien estemus toitus aquí. Con esu y ganas de otru nos confolmamus.

    Lo dichu buen añu pa toitus y salú, que es lo principá, lo demas son puñetas.

    #107149
    enri
    Miembro

    hay muchus juejus que no habeis nombrau o vusotrus no habeis jugau a la piquena,al avion,a la mula corria,al boti boti etc……….

    #107150
    Wifredo
    Jefe de claves

    tamien hemus tirau cometas y calvurus. Los calvurus se tiraban jadiendu un agujeru en el suelu dondi se echaba agua, se metia la piedrina de calvuru, se tapaba con el boti que tenia un agujerinu en el jundon que se ponia p´arriba y que se mantenia tapau con un deu un ratinu pa que se folamaran los gasis dentru del boti y despues se apartaba el deu y se le metia fuegu con un mihtu al lau del agujerinu y pegaba un peu que salia el boti varias decenas de metrus parriba cuandu no te enganchaba el deu o jacia LU.

    #107151
    saavedra
    Jefe de claves

    Esti jilu empezo comu analisis etimoligicus de las palabras y al final s’ha convertiu en un monográficus de juegus. Pos vamos a seguil.

    Lo del verdugu consitía en jugal con un guesu  (creu que era la tibia de algún animal lanar) y se tiraba pa’riba y según kaia había cuatru posicinis, el rey, el verduru, el pan y el vinu, y ka jugaol tenía un papel el rey mandaba el verdugu pegaba con el cinturon ¡mira que eramus brutinus eh!, el pan se salvaba y al que caia vinu zurriagazu que te crio, en otrus lugaris se le llama la taba.

    En referenti a la mula habia muchas variantis una de la más popularis era cuandu la mula se iba alejandusi del punto que se tenía que saltal y tenía llegar hasta ella y saltarla, se poia decil: media, o entera, o dos media y una entera y así sucesivamenti. Otra era jugal de «a cardus» que consistia en cualdu estabas encima de la mula con el pie derechu (que es el que pasa por la parti del traseru) de dabas un cardu -o sea una especie de pata comu si fuera una espuela- y tambien existian varios gradus del cardu según se tuviera más o menus compasión con él que estaba de mula. Otra varianti era que a través de los numirus se iba cantandu había que jadel distintas cosas, pongu algún ejempru que m’acuerdu y posiblimenti esté confundiu : primera ?????, segunda culá que te junda, tercera jinca la roilla en tierra, cuarta cula que te parta, quinta espoliqui….Y otra varianti era ponelsi unu de burru nolmalmenti agarrau a una reja y había que il subiendusi encima y el que se caia la jinkaba.

    Claru que estu si se jugara hoy posiblimenti algún pairi denunciara algún muchachu por maltratu, pero entincih era lo que había.

    Otru día si alguien no lo cuenta contaré  lo de la «madri de los peligrus». ¡Ha y por ciertu! esu que jadin hoy loh fubolista que ganan mucho que le llaman jadel una paré, pos esu donde mejol y primeru se jidu fue en la calleja del juertu de cagal, y consistía en pegal con el balón contra la paré de la calleja y volvel a cogel el balón anti que el otru, y de hay vien lo de jadel la paré, así que no se crean loh entrenaoris esus d’hoy en día que han inventau ná.

Viendo 15 publicaciones - del 16 al 30 (de un total de 33)
  • Debes estar registrado para responder a este debate.