Mantente siempre al día con las últimas novedades de Garrovillas de Alconétar y accede al catálogo completo de fotografías en Alkonetara.

¡Explora, conecta y disfruta de nuestra rica historia visual!
Inicio » Generales » La Laguna » Cuentos ehtremeñus

Re: Cuentos ehtremeñus

Garrovillas de Alconétar Foros Generales La Laguna Cuentos ehtremeñus Re: Cuentos ehtremeñus

#101329
kupiu
Superadministrador

BENININU

Eras’un pairi (padre) y una m a i r i (madre) que tenían un hiju mu chiquininu, mu chiniquinu, comu que había nacíu diun granu de trigu. Un día la mairi lo mandó a llebal la comí’a su pairi que ehtaba arrand’en el Rollu. Jué Benininu y le dis al pairi: –Pairi, béngas’uhte a comel, mientrah yo araré con la yunta. Bin’el pairi y Benininu se queó arando. Pasan pol allí unos pañeruh finuh con unah calgah de pañu, y unu le dis al otru: –Mir’aquella yunta arandu sola (com’era tan chiquininu no lo beían). Y el pairi de Benininu que loh oyó le dijo: –No, no ehtá sola, que ehtá acompañá. -Poh ehtá sola.- Poh ehtá acompañá. –La calga de pañu a que ehtá sola. -La calga de pañu a que ehtá acompañá. Ba altoncih y dis el pairi: -Benitinu canta hiju, canta. –Don, don Benininu bieni–Don, don Benininu ba -Don, don Benininu bieni–La calga de pañu ganá, y ganó la calga. Otro día se ba Benininu a la güelta y ehtaba el pair’arandu y emprecipió a llobel. El pairi se ju’a (fué a) la casa y Benininu se metió dembaju d’una hoja de belza, y el burru qu’ehtaba suertu se comió la berza.

Acabó de 11obel y el pairi le llama: –Benininu. – -Qué, pairi- –Aond’eh donchitu y le meé drentrutáh. —En lah tripah del burru. El pairi mat’al burru y le’ sacó lah tripas y lah ech’encima de una peña pa que se se-caran y sacál de allí a Benitinu; cuando pasa pol all’una dorra (zorra) y se comió lah tripah y salió corriendu, y Benitinu le dis a la dorra: – C o r r i corri, que cuanti mah corrah peol pa ti. Se cantea la dorra y no bey a naidi, y buelb’otra beh Benininu: Corri, corri, que cuanti mah corrah peol pa ti. Y a la telcera beh dis la dorra: –Poh ehto tien que sel en la mi barriga, boy a tiralmi, de aquella peña arta, a bel lo que teng’en ¡ah mih tripah. Se tiró y se mató. Al pocu tiempu pasó pol allí un pahtol y apenah lo barrunta Benitinu le dih:

– P a h t o l , sácami d’aquí. –Poh aond’ehtah ? –En lah tripah de ehta d o r r a . El pahtol lo sacó de lah tripah, y entoncih te dis Benininu: -Jahm’un (hazme un) tamborinu de lah tripah de la dorra pa que me baya a gañal la bía piyendu (pidiendo), pol que la mi casa ehtá mu lejuh, y el pahtol le jidu (hizo) el tamborinu. Benininu. se jué pol esuh mundud piyendu con el tamborinu, cuando se le jidu de nochi, y bió una luh mu lejuh, Se acelcó Benininu a la casa y bió qu’era una casa de laironih (ladrones), y emprecipió a tocal el tamborinu y a cantal: Don, don Benininu bien–Don, don Benininu ba–Don, don Benininu bien–Dalm’un cachininu de pan. Salih loh laironih y no encuentran a naidi, polque s’ehcondió detrah d’una piera (piedra).

A la telcera beh encuentran a Benininu. -Poh que jadih aquí? –Piyendu un cach’e pan. Lo metierun en’un cualtu ehcuru aondi tenían el dineru, y Benininu–se enllenó loh bolsilluh y el tamborinu d’oru. y com’era tan chiquininu se ehcapó pol debajo de la puelt a, y se jué a casa, y jidu ric’a suh padrih. Y sanseacabó el cuentu, y mi casamientu- Jid’un (hice un) joyitu, y le mée drentru.

Mantente siempre al día con las últimas novedades de Garrovillas de Alconétar y accede al catálogo completo de fotografías en Alkonetara.

¡Explora, conecta y disfruta de nuestra rica historia visual!